To jest archiwalna strona Urzędu Miasta Kalwarii Zebrzydowskiej.
Aktualny serwis: kalwaria-zebrzydowska.pl lub samorzad.gov.pl/gmina-kalwaria-zebrzydowska

Email Drukuj PDF

XVIII Letni Festiwal Muzyczny w Kalwarii Zebrzydowskiej

W piątek 24 maja uroczyście zainaugurowano XVIII Letni Festiwal Muzyczny w kalwaryjskim sanktuarium. Koncert nosił tytuł „Jak dzieci do matki…” i dedykowany był wszystkim matkom, szczególnie Matce Bożej Kalwaryjskiej. Przed zgromadzoną publicznością wystąpił aktor i pedagog prof. Jerzy Trela m.in. recytacją utworu Juliusza Słowackiego. Następnie można było wysłuchać improwizacji nt. pieśni kalwaryjskich na organach w wykonaniu Cypriana Jagiełły oraz występu wybitnej sopranistki Edyty Piaseckiej, której akompaniował zespół Kwartet Jagielloński złożony z krakowskich muzyków: Moniki Chrzanowskiej, Janusza Chrzanowskiego, Mirosława Stępnia i Ewy Wojsław-Bober. Tak jak w latach poprzednich organizatorem XVIII Letniego Festiwalu Muzycznego jest Centrum Kultury, Sportu i Turystyki, a jego dyrektorem artystycznym dr Marcin Wolak. Tegoroczne koncerty mogły odbywać się zabytkowych wnętrzach Sanktuarium Pasyjno-Maryjnego w Kalwarii Zebrzydowskiej dzięki gościnności oo. Bernardynów, pomocy Samorządu i Burmistrza Miasta Kalwarii Zebrzydowskiej Zbigniewa Stradomskiego.

Drugi koncert odbył się 7 czerwca w Bazylice Mniejszej M.B. Anielskiej w Kalwarii Zebrzydowskiej. Wystąpili w nim: kompozytor Władysław Szymański - organy oraz Krakowie Trio Stroikowe: Marek Mleczko – obój, Roman Widaszek – klarnet oraz Paweł Solecki- fagot. W programie koncertu wykonano utwory m.in.: W.A. Mozarta, J.S. Bacha, K. Dębskiego, F. Rączkowskiego, G. Jacoba.

Kolejny piątek, 14 czerwca, w kalwaryjskiej bazylice przyniósł dla melomanów potężną dawkę muzyki klasycznej. Przed publicznością zaprezentował się Krakowski Chór Akademicki UJ pod batutą Olega Sznicara. Następnie wysłuchano pieśni w wykonaniu solistki prof. Marii Seremet przy akompaniamencie organów na których zagrał Łukasz Kmiecik. Podczas koncertu była również okazja wysłuchania organisty grającego na pozytywie Łukasza Lelka.

21 czerwca w Kalwarii Zebrzydowskiej w bazylice wystąpił znany z poprzedniego występu w zeszłym roku: Akademicki Chór ORGANUM, zespół instrumentalny RICERCAR, pod batutą maestra Bogusława Grzybka. Na organach zagrał Marek Stefański. Wykonano utwory m.in. S. Moniuszki, A. Scarlattiego, Mikołaja z Krakowa, J.L. Krebsa. Koncert dedykowany był „Janowi Matejce w 175. rocznicę urodzin”.

28 czerwca w kościele Ukrzyżowania na dróżkach, w bogatym repertuarze, zaprezentowały się dwie wybitne solistki, absolwentki Akademii Muzycznej w Krakowie, Bernada Grembowiec – sopran oraz Elżbieta Król-Dryja – mezzosopran. Na odrestaurowanych organach akompaniował dr Wacław Golonka. Solistki prezentowały utwory samodzielnie oraz w duecie. Słuchacze byli pod ogromnym wrażeniem wykonania utworu Ave Maria aż w ośmiu kompozycjach.

5 lipca w Pałacu Heroda na Bugaju (obok Bramy Zachodniej) rozpoczęły się koncerty poza bazyliką w obiektach na kalwaryjskich dróżkach. Wystąpił duet: Bożena Hausman -sopran i na gitarze kompozytor Jan Oberbek. Duet rozpoczął współpracę w Krakowie w roku 1995 koncertem „Historia miłości od XIII do XX w.” Różnorodny repertuar przedstawiony w kaplicy dróżkowej obejmował lirykę włoską, niemiecką, polską, francuską, a także żydowską.

12 lipca bazylika znów rozbrzmiała muzyką poważną. Przed publicznością, grając na organach, wystąpiła prof. Mirosława Semeniuk-Podraza. Towarzyszył jej oktet wokalny OCTAVA ensemble pod batutą Zygmunta Magiery. Ponadto zespół stanowią: Agnieszka Drabant, Anna Magiera, Małgorzata Langer-Król, Mira Szary, Mateusz Prędota, Bartłomiej Pollak, Marcin Wróbel. Wyjątkowo dobrze dobrany repertuar zgromadził liczną publiczność, która entuzjastycznie reagowała na kolejne utwory.

19 lipca był pierwszym koncertem w ramach Letnich Festiwali Muzycznych zorganizowanym na placu przy Pustelni św. Marii Magdaleny. Koncert zatytułowany „Modlę się tobie w mojej samotni” w wykonaniu sopranistki Katarzyny Wiwer oraz akompaniującego jej na lutni Henryka Kasperczaka zostanie długo zapamiętany przez liczne grono obecnych na wzgórzu melomanów. Dobór repertuaru kantatowo – oratoryjnego, w znacznej mierze opartego na dziełach mistrzów minionych wieków oraz wykorzystanie lutni, instrumentu ówczesnej epoki, wzmacniały odbiór muzyki w tym odległym zakątku kalwaryjskich dróżek.

26 lipca z dalekiej Moskwy do kalwaryjskiego sanktuarium przyjechała Ludmiła Gołub wybitna organistka specjalizująca się w wykonywaniu utworów J.S. Bacha. Oprócz utworów tego kompozytora można było wysłuchać m.in. kompozycji J.B. Cabanillesa, L.-C. Daquina, D. Buxtehude`a. Niespodzianką był występ wokalny dyrektora festiwalu dr Marcina Wolaka.

Wspaniałe wnętrza Kościoła pw. Wniebowzięcia NMP w Brodach 2 sierpnia stały się niezwykłą oprawą dla koncertu oratoryjno-organowego. Nieprzypadkowo stało się to w święto MB Anielskiej, patronki kalwaryjskiej bazyliki. Wydarzenie to dedykowane było wybitnej aktorce Alinie Janowskiej w 90 rocznicę urodzin, która właśnie w Brodach spędziła kilka lat życia. Przed licznie zgromadzoną publicznością wystąpił wirtuoz organów maestro Dariusz Bąkowski-Kojs. Ponadto zaprezentował się niedawno powstały zespół wokalny SINGET. Zespół przygotował Janusz Wierzgacz. W repertuarze znalazły się utwory Josepha Steina, Johanna Pachelbela, Aloysa Marxa, na organach wykonano utwory Johanna Pachelbela, Pabla Bruna, Joana Cabanillesa, Johanna Kerlla i Kaspara Etta.

Finał festiwalu będzie miał miejsce 9 sierpnia w bazylice kalwaryjskiej, a jego tytuł to: „Pieśni religijne na lutnię” i dedykowany będzie Johnowi Dowlandowi w 450 rocznicę urodzin. Gwiazdą koncertu będzie wybitny kontratenor i dyrygent z Wielkiej Brytanii Paul Esswood. Towarzyszyć mu będzie wybitna sopranistka Philippa Hyde. Na lutni zagra Anna Wiktoria Swoboda, a na organach grać będzie Wacław Golonka. Swój udział w ostatnim koncercie zapowiedział Jerzy Trela.

Serdecznie zapraszamy Państwa na to wydarzenie.

 

Mateusz Porębski